Nie każde dziedzictwo to skarb, nie każdą tradycję należy wyrzucić na śmietnik – Maryam Touzani (Adam, 19. NH) splata swój melodramat ze sprzeczności i konfliktów, obchodząc się przy tym z emocjami bohaterów jak z jedwabną satyną, wymagającą delikatności, podatną na uszkodzenia. Tytułowa suknia powstaje na zamówienie jednej z klientek Halima (palestyński aktor Saleh Bakri tworzy na ekranie jedną z najpiękniejszych figur męskości, jakie w ostatnich latach widziało kino). Hołdując starym rzemieślniczym tradycjom, Halim wyszywa stroje ręcznie, złotą nicią, według prawie zapomnianych wzorów. Coraz mniej osób docenia taki haft, wymagający czekania tygodniami na zamówiony strój. Żeby przyspieszyć pracę, Halim i jego żona Mina (Lubna Azabal) zatrudniają młodego pomocnika, Yussufa (Ayoub Messioui), którego obecność wnosi do małego zakładu krawieckiego starannie ukrywane nieufność i pożądanie. Ale destrukcyjne emocje w filmie Touzani otwierają na szczerość i współodczuwanie. Dotykająca – intymnie i przejmująco – tematu opresji i przemocy, jakiej sprawczynią jest tradycyjna kultura, marokańska Turkusowa suknia pokazuje nowy wzór miłości. Każdy może się go nauczyć – wystarczy być cierpliwym.
Urodziła się w 1980 roku. Aktorka, reżyserka i scenarzystka. Dzieciństwo spędziła w Tangerze, studiowała w Londynie. Autorka dwóch krótkich metraży i współscenarzystka filmu Razzia Nabila Ayoucha, w którym zagrała także jedną z głównych ról. Zadebiutowała prezentowanym na MFF w Cannes Adamem (19. NH).
2015 Aya Wal Bahr (short)
2019 Adam
2022 Turkusowa suknia / Le bleu du caftan / The Blue Caftan