English
Indeks Cykle Kalendarz

Kosowo w budowie

62’
Głębina dwa Odchodząc, śmierć nawet nie zamknęła nam oczu

Oto pięć pocztówek z pozdrowieniami z Kosowa, ułożonych tak, by ze sobą dialogowały. Kilka różnych perspektyw i pokoleń, głosy z zewnątrz i te z kraju, eseje, dokumenty, fabuły. Nostalgia, gorycz, czarny humor – i nieoczekiwanie odkryty wspólny wątek: dom. Ten przewożony z miejsca na miejsce na kasetach wideo. Nowe, puste domy zbudowane za pieniądze emigrantów, daremnie czekające na ich powrót. Apartamentowce stawiane na potęgę na przegniłych fundamentach, spychające w nędzę zatrudnianych na czarno robotników. Bezdomność grupki ping-pongistów, przenoszących z miejsca na miejsce swój stół i grupka uwięzionych w domu kobiet, którym nie przychodzi do głowy, że mogłyby ot tak, wyjść z przemocowych wzorców i relacji. Kinematografia Kosowa pracowicie konstruuje swoją tożsamość, stawia rusztowania pod nowe symbole i nową wyobraźnię, bierze się za rozbiórkę przestarzałych narracji. Oto kraj w budowie i kino w budowie w jednym zestawie – a raczej: cegiełce.

Dostępność online

21 lip, 12:00 – 7 sie
bez filmu "Pozdrowienia skądinąd"

Seanse

sb 23 lip, 10:00 knh 2
śr 27 lip, 16:15 knh 2
Masz karnet / akredytację. Przejdź do systemu rezerwacji

Metka

175 osób wybiera się na ten film. A Ty?
zapisana usuń metkę

Pozdrowienia skądinąd

Greetings from an Elsewhere
Kosowo, Niemcy 2021 / 4’

Found footage, wizualne pocztówki pisane w latach 90. na VHS. Fragmenty nowego życia na obczyźnie podawane dalej, słane samolotami lub autobusami do Kosowa i obrazki odsyłane z kraju. Uściski na peronach, odjeżdżające auta, wesela i urodziny. Taniec i łzy: mnóstwo łez radości i rozpaczy. Powtarzalne sytuacje tworzą kroniki rozdartego życia, niepewności, trwania w zawieszeniu. Film Kryeziu powstał z materiałów VHS znalezionych w rodzinnych archiwach. Na zamówienie Autostrada Biennale w 2021 roku artystka zrealizowała pełnometrażową wersję filmu. 

reżyseria Edona Kryeziu
scenariusz Edona Kryeziu
zdjęcia found footage
montaż Edona Kryeziu
producent Edona Kryeziu
właściciel praw Edona Kryeziu
język bez dialogu

Edona Kryeziu

Urodziła się w 1995 roku. Reżyserka filmowa i teatralna, dramaturżka, edukatorka, dziennikarka, kuratorka, artystka sztuk wizualnych. Przedmiotem jej transdyscyplinarnych działań są doświadczenia migracji, asymilacji, życia w diasporze. Mieszka pomiędzy Prisztiną i Berlinem.

Filmografia

2021 Pozdrowienia skądinąd / Greetings from an Elsewhere (short)

Pomiędzy

In Between / Në Mes
Kosowo 2019 / 13’

Wspaniale sfotografowany, bezbłędnie operujący wizualną metaforą, wypełniony czarnym humorem dokumentalny esej o kraju w budowie. Prosta konstrukcja kryje wielopiętrową opowieść, a bliźniacze jednorodzinne domy, seryjnie powstające na kosowskich wzgórzach, przechowują tylko tęsknotę, wyczekiwanie i złudzenie bliskości. Imponujących rozmiarów budynki służą za pomniki ekonomicznego sukcesu, ale i migracji o niewyobrażalnej skali. Moi bracia pracują w Niemczech. Moi synowie pracują w Szwajcarii – mówią stróże posiadłości i zarazem jedyni lokatorzy tych willowych miniosiedli. Karahoda filmuje ich na tle stojących w równych rządkach, świeżo wykończonych budynków, czekających na powrót córek, sióstr, synów i braci. Tylko czy oni kiedykolwiek tu wrócą?

reżyseria Samir Karahoda
scenariusz Samir Karahoda
zdjęcia Samir Karahoda
montaż Enis Saraçi
muzyka Memli Kelmendi
producent Eroll Bilibani
produkcja SK Pictures
właściciel praw Radiator Sales
język albański

Samir Karahoda

Urodził się w 1977 roku. Reżyser, operator i scenarzysta, absolwent studiów fotograficznych w Stambule. Wykładowca. Współzałożyciel i kurator DokuFest – międzynarodowego festiwalu filmowego w Prizrenie. Jego debiut Pomiędzy był pierwszym kosowskim filmem pokazywanym na Berlinale. Krótkie metraże Karahody były prezentowane i nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach (Cannes, Toronto, Clermond-Ferrand, Berlinale, Sundance, Sarajewo, Millenium Docs, Saloniki, Zagrzeb). 

Wybrana filmografia

2021 Bez miejsca / Pa vend / Displaced (short)

2019 Pomiędzy / Në Mes  / In Between (short)

Odchodząc, śmierć nawet nie zamknęła nam oczu

When It Left, Death Did Not Even Close Our Eyes
Kosowo 2020 / 13’

Rynek budowlany w Kosowie kwitnie – gdziekolwiek spojrzysz, powstają nowe budynki, a żurawie wyciągają swoje długie szyje. Kastrati interesują koszty gwałtownej urbanizacji i ekonomicznego przyspieszenia. Ekspresyjna, gniewna kamera reżyserki filmuje zniszczone ciężką praca twarze, słucha o pracy na czarno, wypadkach, utraconym zdrowiu. Inspirowany twórczością Roberta Bolaño esej nie poprzestaje na lśniących fasadach, lecz dociera do przegniłych fundamentów skorumpowanego systemu. 

reżyseria Doruntina Kastrati
scenariusz Doruntina Kastrati
zdjęcia Leart Rama
montaż Doruntina Kastrati
dźwięk Dren Suldashi
produkcja Katarzë Films Production
właściciel praw Doruntina Kastrati
język albański

Doruntina Kastrati

Urodziła się w 1991 roku. Kosowska artystka zajmująca się sztukami wizualnymi, laureatka Young Visual Artist Award 2014, przyznawanej przez kosowską Narodową Galerię Sztuki. Autorka rzeźb i instalacji, a także filmów eksperymentalnych. Zajmuje się procesami urbanizacji i ich kosztami społecznymi oraz sytuacją pracujących na budowach robotników. Mieszka w Prisztinie. 

Filmografia

2020 Odchodząc, śmierć nawet nie zamknęła nam oczu / When It Left, Death Did Not Even Close Our Eyes (short)

Bez miejsca

Displaced / Pa vend
Kosowo 2021 / 15’

Kiedyś będzie lepiej – przekonuje bohater nagrodzonego m.in. na Sundance, w Toronto i Sarajewie krótkiego metrażu Bez miejsca. Ale wraz z rozwojem historii perspektywa świetlanej przyszłości coraz bardziej się oddala. Zrealizowany z mistrzowskim wyczuciem absurdu docufiction Samira Karahody opowiada o dwóch ping-pongistach z Prizrenu, którzy próbują reaktywować lokalny klub. Tylko czy najzdolniejsza i pełna najlepszych chęci jednostka może odnieść zwycięstwo w rozgrywce z niewydolnym, skorumpowanym systemem, który nie jest w stanie zaoferować sportowcom nawet sali do treningów? Film Karahody to czarna komedia i polityczna diagnoza w jednym, ale także, w dalekim planie, egzystencjalna przypowieść o losach Kosowarów, symbolicznie i realnie szukających dla siebie miejsca na mapie.

reżyseria Samir Karahoda
scenariusz Samir Karahoda
zdjęcia Samir Karahoda
montaż Enis Saraçi
muzyka Memli Kelmendi
obsada Jeton Mazreku, Ermegan Kazazi, Rifat Rifati
producent Eroll Bilibani
produkcja SK Pictures
właściciel praw Radiator Sales
język albański, turecki

Samir Karahoda

Urodził się w 1977 roku. Reżyser, operator i scenarzysta, absolwent studiów fotograficznych w Stambule. Wykładowca. Współzałożyciel i kurator DokuFest – międzynarodowego festiwalu filmowego w Prizrenie. Jego debiut Pomiędzy był pierwszym kosowskim filmem pokazywanym na Berlinale. Krótkie metraże Karahody były prezentowane i nagradzane na najważniejszych światowych festiwalach (Cannes, Toronto, Clermond-Ferrand, Berlinale, Sundance, Sarajewo, Millenium Docs, Saloniki, Zagrzeb). 

Wybrana filmografia

2021 Bez miejsca / Pa vend / Displaced (short)

2019 Pomiędzy / Në Mes  / In Between (short)

Płot

Fence
Kosowo, Chorwacja, Francja 2018 / 14’

Trzy pokolenia kobiet w jednym ujęciu. Domowej krzątaninie towarzyszą pomruki starszych kobiet i wybuchy śmiechu młodych, szybko gaszone przez ich zapracowane matki. Opowieści i zwierzenia przechodzą w serię pretensji i awantur. Płot jest filmem o granicach kobiecej swobody ograniczonej do przydomowego podwórka. Bohaterki czarnej komedii Lendity Zeqiraj to zakładniczki patriarchatu, uczone znosić mężowską przemoc i pozwalać, by o ich życiu decydowali inni. Podczas gdy w salonie trwa międzypokoleniowa potyczka, syn jednej z kobiet podchodzi do płotu, zwabiony wizją beztroskiej włóczęgi z romskim chłopcem i jego psem.

reżyseria Lendita Zeqiraj
scenariusz Lendita Zeqiraj
zdjęcia Sébastien Goepfert
obsada Arti Lokaj, Rozafa Çelaj, Ilire Vinca, Adriana Matoshi, Timur Urçan
producent Ron Dyens, Bujar Kabashi
produkcja n’Art, Woof Films, Sacrebleu Productions
właściciel praw Lendita Zeqiraj
język albański

Lendita Zeqiraj

Urodziła się w 1972 roku. Reżyserka, scenarzystka, producentka, malarka, dokumentalistka. Studiowała sztuki piękne i filmoznawstwo w Prisztinie i w Paryżu, gdzie mieszkała przez dekadę. Realizatorka dokumentów telewizyjnych, autorka krótkich metraży pokazywanych na najważniejszych światowych festiwalach. Jej pełnometrażowy debiut Shpia e Agës miał światową premierę w Karlowych Warach. Siostra reżyserki Blerty Zeqiri. Mieszka w Prisztinie.

Filmografia

2004 Exit (short)

2011 We’re Not in Paradise (short)

2013 Balkon / Balkoni / Balcony (short)

2018 Płot / Gardhi / Fence (short)

2019 Shpia e Agës / Aga’s House

Kosowo w budowie

Twoja ocena 0/5