Philip Scheffner, autor Awarii (prezentowanej w Konkursie Nowe Horyzonty w 2016 roku), ponownie bierze na warsztat temat migracji i znów nadaje swojej opowieści śmiałą formę wizualną. O ile we wspomnianym dokumencie reżyser wsłuchiwał się w głosy kilkunastu migrantów płynących niewielką łodzią z Afryki do Europy, o tyle teraz oddaje głos i przestrzeń głównie jednej postaci – pochodzącej z Algierii Zohrze. Ze względu na ciężki przypadek skoliozy kobieta przyjechała na leczenie do Francji, gdzie pragnie zostać i ułożyć sobie życie. Kamera skierowana jest w stronę głównej bohaterki, przyglądając się wnikliwie jej codzienności oraz emocjom – determinacji, niepewnościom i lękom. Ale czasem Zohra staje się niewidzialna i niesłyszalna – znika poza kadrem, a kamera pokazuje inne postaci, rejestrując m.in. portrety członków jej rodziny i urzędników państwowych. Cała opowieść jest ujęta w ramy kina autotematycznego i składa się na intrygujący filmowy esej o brutalnym systemie biurokracji, o kolonialnych winach Europy i bolesnym zderzeniu marzeń z rzeczywistością.
Reżyser i artysta wizualny urodzony w 1966 roku w Homburgu. Od lat mieszka i pracuje w Berlinie. Jeden z najbardziej oryginalnych głosów w niemieckim kinie dokumentalnym, w swojej twórczości często sięga po tematy z pogranicza polityki, filozofii i historii. W latach 90. był członkiem grupy Botschaft e.V., skupiającej filmowców, muzyków i przedstawicieli innych dziedzin sztuki. Jego dokumentalne eseje i wideoinstalacje były prezentowane na wielu światowych festiwalach, m.in. na Berlinale, w Yamagacie oraz w nowojorskim Museum of the Moving Image. Europa jest jego pierwszym filmem fabularnym.
1995 Soap (short, co-dir.)
2007 The Halfmoon Files
2010 Der Tag des Spatzen / Day of the Sparrow
2012 Revision
2016 Awaria / Havarie
2016 And-Ek Ghes... (co-dir.)
2022 Europa / Europe